Donderdagen van 12u30 tot 13u30
Deelname aan een expertsessie kost 30 euro. Deelnemen aan alle expertsessies kan voor 90 euro!
15% korting voor VUB-PE partners en VVKP-leden. Betalings- en annulatievoorwaarden vind je hier.
INSCHRIJVEN VOOR ALLE EXPERTSESSIES
Mentale gezondheidsproblemen vormen een van de belangrijkste oorzaken van de wereldwijde ziektelast bij jongeren. Zo heeft volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) naar schatting 1 op de 7 jongeren psychische problemen (bv. depressie, angst). Deze ontnuchterende cijfers onderschrijven de nood aan effectieve preventieve geestelijke gezondheidsinterventies voor jongeren. Deze expertsessie zal stilstaan bij het potentieel van sport om het mentale welzijn van jongeren te versterken. Er is sterke evidentie dat fysieke activiteit een positieve impact kan hebben op het fysieke, psychologische en sociale welzijn van jongeren. Daarnaast kan sport ook gebruikt worden om bepaalde doelgroepen aan te trekken die moeilijker bereikbaar zijn door middel van meer mentale gezondheidsprogramma’s. Er zal tijdens deze sessie stilgestaan worden bij de manier waarop sportinterventies concreet ingezet kunnen worden om jongeren beter te ondersteunen. Hierbij zal teruggegrepen worden naar zowel internationaal onderzoek als data uit het SMARTS (Strengthening Mental health and Resilience through Schools) project.
Jolan Kegelaers studeerde af als klinisch psycholoog en behaalde in 2019 zijn doctoraat binnen de onderzoeksgroep Sportpsychologie en Mentale Begeleiding van de Vrije Universiteit Brussel. Binnen zijn doctoraatsonderzoek onderzocht hij onder andere hoe coaches veerkracht in hun atleten kunnen ontwikkelen. Sinds oktober 2022 is Jolan actief als postdoc onderzoeker bij de onderzoeksgroep BRUCC. In brede zin is zijn onderzoek gericht op de wijze waarop sport kan bijdragen aan het mentale welzijn van jongeren.
Psychological therapies strive to improve the overall emotional state of the client. Solution Focused Brief Therapy (SFBT) aims to achieve this by avoiding lengthy discussions of the problem and by focusing on the positive aspects of the client’s life. To direct the conversation towards the positive, SFBT practitioners use many techniques, including reframing what the client said, appreciating and complimenting the client, and asking questions that nudge the client towards elaborating on their desired future. But to what effect? If these techniques succeed, the emotional valence of the client’s speech should transition towards positive, both within and across sessions. Importantly, and as theorized by SFBT, more positive conversations should be more successful at inspiring a positive vision of the future, leading to better therapy outcomes. To test these predictions, we recorded and transcribed sessions and measured clinical outcomes for 29 SFBT clients. We then used a transformer-based Large Language Model (HerBERT) to track the evolution of clients’ emotional state as expressed through language. The analysis revealed that although clients did become more positive, this did not correlate with therapy outcomes. We discuss the potential of machine learning and the implications of our findings for psychotherapy.
Jarosław R. Lelonkiewicz obtained a degree in Applied Psychology from Jagiellonian University (Poland) and a PhD in Experimental Psychology from the University of Edinburgh (UK). He has taught at The University of Edinburgh and Edinburgh Napier University (UK) and worked as a postdoctoral researcher at Scuola Internazionale Superiore di Studi Avanzati (Italy) and Monterrey Institute of Technology (Mexico). He is now based at Universitat Pompeu Fabra in Barcelona, working as a Marie Skłodowska-Curie Postdoctoral Fellow. In his research, Jarosław investigates the processes supporting complex cognition. What enables us to produce and understand language? How is it that we learn? What determines how much we remember? At the BRUCCpro session, Jarosław will tell us about his recent project looking into the impact of using positive language in psychotherapy.
Terwijl er recent meer aandacht aan wordt besteed, hebben sportpsychologen in de begeleiding van atleten steeds het belang van het mentaal welzijn vooropgesteld. Deze expertsessie zal via het holistisch-ontwikkelingsmodel (Wylleman, 2019) de verschillende uitdagingen voor atleten op mentaal vlak, zowel tijdens als na hun sportcarrière, situeren. Gebruik makend van het twee-continuüm model van mentaal welzijn (Westerhof & Keyes, 2010) zal uitgelegd worden hoe psychologen in topsport worden ingezet om het mentaal welzijn van atleten te ondersteunen. Tenslotte wordt ook de nood toegelicht om gericht aandacht te besteden aan het belang en de begeleiding van het mentaal welzijn van zowel coaches en begeleidingsstaf als van de psychologen werkzaam in topsport.
Paul Wylleman, Doctor in de Psychologie, lic. Klinische psychologie is Gewoon Hoogleraar aan de VUB waar hij o.a. Sportpsychologie, High Performance Management en Mentale begeleiding tijdens de sportcarrière doceert. Paul is er voorzitter van de onderzoeksgroep Sportpsychologie en Mentale Begeleiding (SPMB). Zijn onderzoek focust zich op de holistische ontwikkeling van de (top)sportcarrière en van psychologische competenties bij talentvolle en topsporters, alsook op het mentaal welzijn van sporters en coaches en de competenties van (sport)psychologen werkend in topsport. Tijdens de voorbije 30 jaar begeleidde Paul als sportpsycholoog talentvolle atleten, topsporters en Olympische atleten en coaches en was hij sinds 2013 prestatiemanager Prestatiegedrag bij het Olympisch Comité van Nederland (NOC*NSF) en teampsycholoog voor TeamNL tijdens de Olympische Spelen 2016 te Rio en 2020 te Tokyo.
The Minority Stress Model proposes that structural oppression experienced due to a certain minority identity leads to higher rates of psychopathology, especially for adolescents and young adults. This also holds true for gender-diverse persons, that is, persons who experience their gender beyond the norms or stereotypes of the sex they were assigned at birth. Notably, the rates of death by suicide among transgender youth are substantially elevated compared to the general population. Traditionally, psychology and psychiatry pathologized diverse genders, however, contemporarily, the consensus in the mental health field is, that variation in gender identity is healthy and normal. Despite this progress, stigma and discrimination still play a vital role in chronic psychological distress in gender-diverse people. Gender-affirmative interventions that target the predictors of stress and improve resilience have the potential to improve mental health in gender-diverse persons despite experiencing discrimination and stigma. This talk will give an overview of the construction of gender, intersectionality, and gender affirmative interventions within the context of clinical psychology as well as introduce the current research project POWER.
Laura Maria Lingenti is a PhD student at VUB under the supervision of Prof. Imke Baetens and Prof. Kris Baetens. They earned their bachelor’s degree in psychology and completed their master’s degree in cognitive and clinical neuroscience, specializing in psychopathology, at Maastricht University. Following their studies, they gained experience working for a WLINA*-organisation providing an assisted living initiative for (multi-)marginalised girls, transgender and non-binary adolescents in Berlin. In 2023 they won the Brussels Innoviris Applied PhD grant for their proposal on designing and testing a resilience-building intervention for gender-diverse persons in Brussels.