Mindfulness voor jongeren (16 - 23j)

‘’Ik zag op tegen de eerste sessie, ik zag het nut er niet van in. Nu vind ik het eigenlijk jammer dat de sessies gedaan zijn. Mijn leven is veranderd. Ik voel me rustiger, ik kan me beter concentreren, ik vind het leuk op school, ik kan nu anders omgaan met die piekergedachten.” 

“Het lukte me niet om te studeren. Het lukte me niet om de wiskundeformules van buiten te leren. Ik had schrik om niet te slagen voor het examen. Nu laat ik me minder leiden door die angstgedachten. Ik heb meer zelfvertrouwen. Ik voel me beter in mijn vel. Ik verzorg sinds kort ook de plantjes thuis.” 

Deze 8-weekse training combineert eenvoudige mindfulness meditatietechnieken en wetenschappelijke psychologische inzichten over het hanteren van stress, negatieve emoties, piekeren en gezondheidsklachten.

Mindfulness betekent aanwezig en opmerkzaam zijn voor wat er omgaat in het huidige moment, op een niet-oordelende, niet reactieve manier. In diverse aandachts- en bewegingsoefeningen (o.a. hatha yoga) en zelfobservatie, leer je innerlijk in balans te blijven, milder en zorgzamer naar jezelf toe te zijn en algemeen bewuster in het leven te staan. 

Wetenschappelijke studies van deze op mindfulness-gebaseerde interventie bevestigen een gunstig effect op levenskwaliteit en welbevinden bij o.a. klachten als stress, angst, piekeren, sombere gedachten, slaapproblemen, chronische vermoeidheid en pijn. Deze resultaten werden ook bevestigd in tijden van COVID-19. Ook de huidige klimaats-en oorlogscrisis en de onzekere toekomst zijn thema’s die aan bod komen in de cursus. 

PRAKTISCH 

De training bestaat uit 8 groepssessies (max 12 personen) van 2u. en dit online of face to face. Deze cursus is gebaseerd op het originele protocol van Jon Kabat-Zinn. Tijdens de sessies worden de meditatieoefeningen aangeleerd en wordt educatie gegeven over het mindful omgaan met lichamelijke, emotionele en mentale ervaringen. Het is geen theoretische cursus, therapie of praatgroep, maar een praktische training waarin oefenen centraal staat.

DOELSTELLINGEN:

  • Leren vaardigheden om beter om te gaan met de gevolgen van stress en de levenskwaliteit te verbeteren
  • Leren zich meer bewust te zijn van hun ervaring in het moment, zowel van de aangename als de moeilijke aspecten, zonder zich te verliezen in negatieve emotionele reacties en piekeren
  • Cultiveren een houding van milde open aandacht jegens zichzelf en alles wat zich aandient

VOORBEREIDING: Pen en papier

Soms zal gevraagd worden ook een yogamatje te voorzien – je trainer zal je hierover nog informeren. Het is essentieel dat je ook thuis dagelijks tijd neemt om te oefenen met behulp van een oefenmap en geluidsbestanden.

TRAINERS: Marisa Hoslet 

Marisa Hoslet is klinisch psychologe en gecertificeerde Mindfulness-Based Stressreductietrainster aan het Center for Mindfulness, VS. Marisa was leerkrachte en leerlingenbegleidster in het middelbaar onderwijs. Ze geeft reeds jaren cursussen MBSR aan diverse doelgroepen. Ze heeft ook ervaring in de gezondheidszorg. Zij is oprichtster van het centrum voor Mindul Leven en van de multidisciplinaire praktijk van het centrum. (www.centrumvoormindfulleven.be). Ze is lid van het BRUCC team.

Marisa is ook topsportster basketbal geweest. 

DATA: 2023

BRUCC jongeren - Nederlands - Marisa Hoslet - fysiek in BRUCC
Op woensdagnamiddagen van 14u tot 16u: 18/01, 25/01, 01/02, 08/02, 22/02, 01/03, 08/03 en 15/03.
+ volle dag op 04/03 van 9u tot 16u30

KOSTPRIJS: €340 all. in (intake, syllabus, opnames)

Mogelijk is er een tussenkomst van je mutualiteit. Personeelsleden van de VUB (en hun gezinsleden) kunnen een tussenkomst krijgen van Van Breda. Voor meer info over tussenkomsten klik hier

INSCHRIJVING

Contact


Privacy
Algemene voorwaarden
Sitemap

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x